skridskois

skridskois

I dag var vi ner på isen och åkte skridskor. Det var en mycket fin is, med ett tunt lager av snö. Vi har ju förmånen att bo endast 300 meter från denna fina våtmark, som ofta svämmar över på senhösten. Sedan fryser den till och blir perfekt för barnen att åka på. Då jag kom hem, hade en granne ringt och berättat om en stor orre som gick i hans trädgård. Då jag kom dit visade det sig att det var en ung tjädertupp. Tuppen var helt orädd och gick och spatserade runt bland folk. Det händer då och då att unga tjädrar med testoteronpåslag (som ofta kommer så här en bit in på året) visar sig så här orädda. Han visade inte upp något spelbeteende eller aggressivitet som speltokiga tuppar gör, utan gick mest runt och tycktes trivas i största allmänhet.

Det går klart att se att tuppen är 2 år gammal (född i slutet av Maj-05). Tuppen har den typiska gula näbben, tydlig randning på övernäbbens underdel, korta stjärtfjädrar (ca 24-25 cm mot en äldre tupp där dessa är ca 30 cm). Beteendet ger också ett mer "ungdomligt intryck" än den äldre tuppens. Unga tuppar får ofta inte det starka testosteronpåslag som äldre tuppar (dvs mer än 4 år) får. Jag har under alla år jag studerat tjäder stött på mer än 20 tuppar som uppvisar någon form av oskyggt beteende. Allt från 1-2 åriga ungtuppar som visar ett sådant beteende som denna tupp till gamla speltokiga tuppar som till och med anfallit bilen jag suttit i. Det är lustigt egentligen vad det fria testosteronet kan sätta igång. För vidare läsning rekommenderar jag gärna "Tjädern- en skogsfågel" av Ingemar Hjort, utgiven på Skogsstyrelsens förlag. En riktig höjdarbok som är en av mina absoluta favoriter.
ung tjädertupp


                          ung tjädertupp2

Kommentarer
Postat av: Anders Åberg

Låter som en bra dag det där Håkan och fina bilder på tuppen blev det också. Konstigt med det beteendet när det uppstår utan koppling till spelet, eller kan det vara så att hormonerna ändå har ett finger med i "spelet".

2007-02-14 @ 09:32:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0